Een kijk op de Sherborne bewegings-pedagogiek
Het Groene Boekje
Ontwikkelen is groeien naar vrijheid en zelfstandigheid binnen de grenzen van de eigen talenten en mogelijkheden. De bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne ondersteunt en stimuleert dit proces.
Ontwikkelingsgericht werken betekent vertrekken vanuit basisvertrouwen. Pas wanneer iemand zich goed in zijn vel voelt, kan het leren beginnen. Door positief te stimuleren en vooral door succeservaringen te laten beleven, worden de basisvoorwaarden tot zelfexploratie gecreëerd en wordt faalangst vermeden. De Sherborne Bewegingspedagogiek hecht veel belang aan het parallel ontwikkelen van motorische vaardigheden en positieve relatieopbouw in ‘samenbeleefde’ momenten. Deze totaalbenadering heeft een gunstige invloed op psychomotorisch, relationeel, communicatief, sociaal en emotioneel gebied. Het werken met Sherborne betekent niet alleen voor de deelnemer één en al exploratie, maar is vaak ook voor de begeleid(st)er een hele zelfontdekking.
Dit Groene Boekje laat je kennismaken met de Sherborne Bewegingspedagogiek. Naast de achtergrond en filosofie van de methode worden tips en adviezen gegeven wat betreft begeleidingsstijl en het observeren tijdens bewegingsmomenten. Het meest inspirerende in dit werk zijn de talloze beschrijvingen van bewegingsspelen, die telkens worden voorzien van illustraties, randbemerkingen en suggesties.
Zowel voor de beginner als voor de ervaren ‘Sherborner’ is dit Groene Boekje een niet te missen leidraad en een mogelijke aanzet tot verdere vorming.
Circomotoriek met kleuters - een inspiratieboek met 75 acrobatische spelen
Werk je met kleuters en beweeg je graag?
Dan is dit boek ideaal voor jou.
Circomotoriek met kleuters is een verzameling acrobatische spelen voor kleuters. Om te spelen met mama of papa, met een ouder kind of met elkaar.
Laat je niet afschrikken door de term 'acrobatie'. Dit kan iedereen. Elke kleuter. Iedere leerkracht. Alle ouders. Circomotoriek is niet technisch, competitief of ingewikkeld.
Deze 75 instapklare spelen zetten in op zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en samenwerking. En dit op de voor kleuters meest begrijpelijke manier: al spelend en bewegend. Elk spel biedt een motorische, creatieve of sociale uitdaging en vertrek vanuit de belevingswereld van kleuters. Ze leren voor zichzelf opkomen als een zeester die de storm trotseert, respectvol met elkaar omgaan door een vriendje uit te pakken als een breekbaar cadeau en samenwerken door eenvoudige maar uitdagende piramides te bouwen.
Circomotoriek ontstond toen Rika Taeymans de partnerspelen van bewegingstherapeute Veronica Sherborne koppelde aan acrobatiekunst. Al dertig jaar bewijzen deze spelen hun kracht. Voor het eerst zijn ze nu ook gebundeld. Laat je inspireren en ga aan de slag in je vrije tijd, op school of in je gezin.
Rika Taeymans richtte in 1992 de eerste Vlaamse circusschool op. Daar specialiseerde ze zich in circuseducatie als motor voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen.
Laura Van Bouchout was een van Rika's eerste leerlingen. Eerder schreven ze samen Nelsons acrobatenboek.
Nelsons
speelboek
Spelend leer je je kleuter pas echt kennen. Bovendien laadt niets de batterij van kinderen zo goed op als onverdeelde aandacht en fysieke aanraking van hun mama of papa, al is het maar even! Pluk samen elk weekend één spel uit dit bladerboek en geniet van een vast momentje jij-en-ik. Zo bouw je een hechte band op met je kleuter en geef je een boost aan zijn creativiteit, motorische ontwikkeling en sociale vaardigheden.
Nelsons speelboek schotelt je 52 vijf-minuten-spelletjes voor. Goed voor een jaar lang spelplezier met je kleuter. Bovenop een schat aan nieuwe spelideeën geeft Nelson je de topfavorieten cadeau uit Nelsons acrobatenboek, Nelsons yogaboek, Nelsons dansboek en Nelsons ninjaboek. Met talloze kansen om broers, zussen, oma’s en opa’s of vriendjes mee te laten spelen.
Buitel je kleuter door de lucht. Onderwerp hem aan een genadeloze kriebelkusjesaanval. Bestuur elkaar al dansend met een afstandsbediening. Of trakteer hem voor het slapen op een tropische massage. Dit wordt het leukste jaar ooit!
Deze uitgave biedt 52 vijf-minuten spelletjes om met kleuters te doen: zo ontwikkelt hij/zij zich spelenderwijs op sociaal, motorisch en creatief gebied én beleef je samen plezier. Er zijn opties voor een of twee volwassenen met een of twee kleuters, twee kleuters samen, een groepje kinderen of een kind vanaf 10 jaar en een kleuter.
Voorafgegaan door enkele pagina’s uitleg over het belang van gezien worden en lichaamscontact hebben, speeltips, muzieksuggesties en uitleg van de symbolen, volgt er per pagina één spel met duidelijke stapsgewijze instructies in tekst en beeld. Een grote, gekleurde illustratie biedt de mogelijkheid de kleuter zelf een spel te laten uitzoeken.
Het boek met een kartonnen omslag en dunkartonnen geplastificeerde bladzijden is stevig uitgevoerd met een grote spiraalband en kan dubbel geklapt worden bij het spel naar keuze (boek kwartslag draaien). Zo heb je een soort kalender die je kunt neerzetten, met elke week een ander spel.
De uitgave bevat twintig nieuwe activiteiten en verder succesnummers uit vier eerdere uitgaven uit de Nelsonreeks, waaronder ‘Hey baby kalender : met 52 speel- en knuffeltips’* (2018).
Om samen te gebruiken met kleuters vanaf ca. 4 jaar.
Hey baby
Hey Baby vertrekt vanuit de Sherborne bewegingspedagogiek.
Het staat vol bewegingsspelletjes en knuffeltips die stuk voor stuk zijn uitgetest door Monique Melotte. Monique is al jaren lid van de Sherborne Vereniging in België en geeft cursussen en workshops.
De Hey Baby kalender geeft je elke week weer inspiratie om samen te bewegen.
De kalender kreeg inmiddels ook al twee vervolgedities: Hey Baby 2 (voor peuters van 1-2 jaar) en Hey Baby 3 (voor kleuters van 2-3 jaar).
Nelsons
acrobatenboek
Nelsons acrobatenboek brengt circomotoriek naar woonkamers in Vlaanderen en Nederland.
Misschien heb je ze al in actie gezien, de honderden kleuters die elk weekend de Vlaamse circusateliers binnenstormen aan de hand van een ouder. Trots klimmen ze op mama’s schouders, gierend draaien ze salto’s rond papa’s handen. En geconcentreerd oefenen ze op kracht, evenwicht en samenwerking in fantasiespelletjes. Mooier dan dit wordt circuspedagogie niet.
20 kaarsjes en een boek
De les circomotoriek blaast dit jaar maar liefst 20kaarsjes uit. In de jaren 80 ontworpen door Rika Taeymans, ontpopte deze mix van acrobatie en bewegingspedagogie zich tot een begrip in de Vlaamse circuseducatie.En goed nieuws:voortaan kunnen gezinnen ook thuis aan de slag met de oefeningen. Op vraag van uitgeverij Davidsfonds goot Rika Taeymans haar ervaring in een eerste acrobatieboekje voor kleuters.
Nelsons acrobatenboek bundelt 24 acrobatische spelletjes in gezinsverpakking. Van eenvoudige oefenspelletjes tot echte kunstjes. Van simpel naar spectaculair, maar altijd veilig en voor iedereen haalbaar. Taeymans: ‘In ons drukke leven komt het er niet altijd van om fysiek met onze kinderen te spelen. Lichamelijk contact is voor hen nochtans even belangrijk als de lucht die ze inademen. Samen spelen doet wonderen voor de ontwikkeling van kinderen en voor de relatie met hun ouders. Nelsons acrobatenboek wil een handvat zijn om de ouder-kindband te verdiepen via motorisch uitdagende spelletjes.’
Kunstjes onder de kerstboom
De 5-jarige Nelson wil met kerst graag een acrobatennummertje tonen aan zijn familie. Met de hulp van het hele gezin traint hij zijn spieren en evenwicht en stap voor stap leert hij echte kunstjes. In korte verhaaltjes en leuke prenten neemt Nelson de lezer bij de hand langs piramides en salto’s. Zelfs oma doet mee en konijn komt bovenop de hoogste piramide.
De acrobatie in het boek komt rechtstreeks uit het circus, de oefenspelletjes uit de bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne. Taeymans: ‘Toen ik in 1982 als vrije student movement education studeerde bij Sherborne in Engeland had ik nooit gedacht dat haar werk zo een invloed op mijn persoonlijk en professioneel leven zou hebben. Ik bracht haar filosofie en werkwijze mee naar België en ben er na al die tijd nog even enthousiast en opgetogen over. Even later leerde ik in Londen de pedagogische krachten van het circus kennen. De combinatie van beide passies leidde tot de les circomotoriek. Via de motorische spelletjes worden daarin op een speelse manier vaardigheden aangeleerd die nodig zijn om de acrobatische trucjes veilig en zonder angst uit te voeren. Naast fysieke vaardigheden en lichaamsbewustzijn geven de oefeningen ook handvatten om ook emotioneel sterker te worden door middel van relatiespelletjes.’
(Psycho)
motorische begeleiding bij kinderen
De visie op psychomotorische begeleiding bij kinderen is de voorbije tien jaar aanzienlijk geëvolueerd. Taakgerichte interventies zijn duidelijk op de voorgrond getreden en Evidence Based Therapy is ook binnen de psychomotoriek niet meer weg te denken. Dit boek baseert zich hier duidelijk op en vertrekt vanuit het handelingsgericht onderzoek bij het opstellen van het klinische beeld. Op deze manier kunnen de therapeutische doelen bepaald worden waarbij ook het ICF-kader (International Classification of Functioning) een belangrijke rol speelt. Het voorstellen van een casus helpt om dit te concretiseren.
Naast een korte theoretische duiding is het boek vooral praktisch opgebouwd door het bundelen van jarenlange ervaring van de auteurs. Het is een verzameling van oefeningen om de grove motoriek, fijne motoriek en visuomotoriek in de grote en kleine ruimte te stimuleren. Er wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt in het dagelijkse leven, kunt aanleren. Een lat kunnen hanteren in de meetkundeles of leren fietsen zijn hiervan slechts enkele voorbeelden.
Dit boek richt zich in de eerste plaats tot pediatrische kinesitherapeuten en ergotherapeuten maar ook (sport)leerkrachten uit het kleuter- en basisonderwijs, zorgcoördinatoren, opvoeders en logopedisten zullen zeker ideeën opdoen om met hun kinderen aan de slag te gaan.
Sherborne bewegingspedagogiek
'Sherborne Bewegingspedagogiek' is een ontspannende bewegingsmethode ontwikkeld door de Britse lerares lichamelijke opvoeding en kinesitherapeute Veronica Sherborne. De methode is gericht op het stimuleren van de ontwikkelingsmogelijkheden van zowel kinderen als volwassenen door middel van beweging.
De bewegingspedagogiek streeft, naast de klassieke motorische en de cognitieve ontwikkeling, vooral doelstellingen op sociaal-emotioneel vlak na. Het ontwikkelen van een positief zelfwaardegevoel en het ontwikkelen van de bekwaamheid om relaties aan te gaan en met anderen te communiceren staan daarbij centraal.
Het boek wil zowel de ervaren als de onervaren Sherborne-begeleider prikkelen om de methode op diverse manieren uit te proberen. Vandaag wordt de methode met succes toegepast in de opvoeding van peuters en kleuters (thuis en op school), in de begeleiding van kinderen en volwassenen met sensorische problemen, lichamelijke en/of mentale beperkingen, bij psychiatrische patiënten, in jeugdbewegingen, tijdens teambuildingsessies en binnen gezinsgerichte therapieën.
Door het veelvuldig gebruik van foto's en de gedetailleerde omschrijvingen van de bewegingsactiviteiten, wordt de methode erg aanschouwelijk gemaakt en komt ze los van het papier. Zo wordt geeft het geheel een helder en hapklaar overzicht van de bewegingspedagogiek en haar mogelijkheden.
Developmental Movement for children
Dit is de oorspronkelijke publicatie van de hand van Veronica Sherborne zelf (Engels, 2de uitgave).
Het is het basiswerk voor het bewegingsprogramma dat zij ontwikkelde en dat later haar naam kreeg, nl. ‘Sherborne Developmental Movement’.
In dit boek met praktijk en theorie laat Veronica Sherborne zien hoe ontwikkelingsstimulerend bewegen een cruciale rol speelt in het leven van alle kinderen. Centraal in haar betoog is de overtuiging dat de relatie met zichzelf en met andere mensen essentieel zijn voor een positieve ontwikkeling van ons allemaal. Ontwikkelingsstimulerende bewegingspelen hebben in het bijzonder een gunstige invloed op de groei van kinderen met leerproblemen, kinderen met lichamelijke beperkingen en kinderen met emotionele en gedragsstoornissen. Het boek biedt praktische hulp bij het begrijpen van en voorzien in de behoeften van kinderen en jongeren. Het geeft aanwijzingen over de doelstellingen en over de interventies van de begeleider. Aan de hand van expressieve foto’s en een duidelijke toelichting toont het boek hoe je aan de slag gaat met het uitvoeren van een gepland activiteitenprogramma dat is afgestemd op de noden van specifieke groepen.
Communicating through movement
Om kinderen en jongeren met ernstige leerproblemen te betrekken bij interactief leren, ontwikkelde Veronica Sherborne een unieke manier om met hen samen te werken, bekend als Sherborne Developmental Movement. Bij de ontwikkeling van haar methode putte ze uit haar kennis over de ontwikkeling van kinderen en haar interesse in menselijke beweging en de psychologische implicaties ervan. Terwijl haar ideeën goed gedocumenteerd zijn in haar films en video's, en in haar eigen boek ‘Developmental Movement for Children’ (Worth Publishing, 2001), behandelt dit boek van Cyndi Hill de vele voorwaarden en aspecten rond haar werk.
Cyndi Hill is een ervaren gebruiker en trainer met een uitgebreide kennis van Veronica Sherborne ’s werk. In ‘Communicating through Movement’ onderzoekt zij de theorie die ten grondslag ligt aan de praktijk en implementatie van Sherborne Developmental Movement. In dit boek schetst ze de theorie en filosofie en ze behandelt de praktische aspecten van het plannen en uitvoeren van sessies voor groepen met verschillende behoeften en mogelijkheden. Cyndi Hill recontextualiseert Sherborne 's werk binnen de vereisten van het National Curriculum (in het VK), met verwijzing naar het hedendaagse psychologisch, educatief en sociologisch denken.
Hoewel de Sherborne Developmental Movement zijn wortels heeft in het onderwijs, komen de huidige gebruikers van de methode uit diverse beroepen, waaronder kinesitherapie, ergotherapie, logopedie, pedagogie en maatschappelijk werk.
Het boek bevat bijdragen van internationale gebruikers en documenteert lopende onderzoeksprojecten.
Moving with research
Veronica Sherborne ontwikkelde een unieke manier om kinderen en volwassenen te betrekken bij interactief leren door middel van beweging, die bekend werd als Sherborne Developmental Movement. Sherborne beschreef de methode in haar boek Developmental Movement for Children (Worth Publishing, 2001). Het was een manier van werken die volledig inclusief was en gemakkelijk aangepast kon worden aan kinderen en volwassenen met ernstige leermoeilijkheden. psychische problemen, lichamelijke en zintuiglijke beperkingen en kinderen in het reguliere onderwijs. Bij de ontwikkeling van de methode putte ze uit haar kennis over de ontwikkeling van kinderen en haar interesse in menselijke beweging en de psychologische implicaties ervan. Hoewel de Sherborne Developmental Movement haar wortels heeft in het Britse onderwijs, komen de huidige gebruikers uit heel Europa en uit verschillende beroepsgroepen, waaronder kinesitherapie, ergotherapie, logopedie, pedagogie en maatschappelijk werk.
‘Moving with Research’ heeft tot doel de voordelen die zijn verkregen door de praktische toepassing van het programma aan te tonen. Het boek wil zowel nieuwe als ervaren gebruikers aanmoedigen en inspireren om een proactieve rol te spelen bij het onderzoeken van de bevindingen van Veronica Sherborne.
‘Moving with Research’ presenteert onderzoek dat zowel in het VK als in Europa is uitgevoerd door pedagogen, therapeuten en gezondheidswerkers. De aanleiding voor het maken van dit boek is ontstaan vanuit de huidige hoge eisen voor evidence-based practice van onderwijsspecialisten, therapeuten, subsidiërende instanties en lokale autoriteiten. Er is met andere woorden steeds meer behoefte aan bewijs voor de doeltreffendheid van Sherborne Developmental Movement (SDM) en de waardevolle effecten ervan.