Een kijk op de Sherborne bewegings-pedagogiek 
Het Groene Boekje

Eenkijkop.png

Ontwikkelen is groeien naar vrijheid en zelfstandigheid binnen de grenzen van de eigen talenten en mogelijkheden. De bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne ondersteunt en stimuleert dit proces.

 

Ontwikkelingsgericht werken betekent vertrekken vanuit basisvertrouwen. Pas wanneer iemand zich goed in zijn vel voelt, kan het leren beginnen. Door positief te stimuleren en vooral door succeservaringen te laten beleven, worden de basisvoorwaarden tot zelfexploratie gecreëerd en wordt faalangst vermeden. De Sherborne Bewegingspedagogiek hecht veel belang aan het parallel ontwikkelen van motorische vaardigheden en positieve relatieopbouw in ‘samenbeleefde’ momenten. Deze totaalbenadering heeft een gunstige invloed op psychomotorisch, relationeel, communicatief, sociaal en emotioneel gebied. Het werken met Sherborne betekent niet alleen voor de deelnemer één en al exploratie, maar is vaak ook voor de begeleid(st)er een hele zelfontdekking.
 

Dit Groene Boekje laat je kennismaken met de Sherborne Bewegingspedagogiek. Naast de achtergrond en filosofie van de methode worden tips en adviezen gegeven wat betreft begeleidingsstijl en het observeren tijdens bewegingsmomenten. Het meest inspirerende in dit werk zijn de talloze beschrijvingen van bewegingsspelen, die telkens worden voorzien van illustraties, randbemerkingen en suggesties.
 

Zowel voor de beginner als voor de ervaren ‘Sherborner’ is dit Groene Boekje een niet te missen leidraad en een mogelijke aanzet tot verdere vorming.

Circomotoriek met kleuters - een inspiratieboek met 75 acrobatische spelen

9789463371032_OHV.jpeg

Werk je met kleuters en beweeg je graag?

Dan is dit boek ideaal voor jou.

Circomotoriek met kleuters is een verzameling acrobatische spelen voor kleuters. Om te spelen met mama of papa, met een ouder kind of met elkaar.

Laat je niet afschrikken door de term 'acrobatie'. Dit kan iedereen.  Elke kleuter. Iedere leerkracht. Alle ouders. Circomotoriek is niet technisch, competitief of ingewikkeld.

Deze 75 instapklare spelen zetten in op zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en samenwerking. En dit op de voor kleuters meest begrijpelijke manier: al spelend en bewegend. Elk spel biedt een motorische, creatieve of sociale uitdaging en vertrek vanuit de belevingswereld van kleuters. Ze leren voor zichzelf opkomen als een zeester die de storm trotseert, respectvol met elkaar omgaan door een vriendje uit te pakken als een breekbaar cadeau en samenwerken door eenvoudige maar uitdagende piramides te bouwen.

Circomotoriek ontstond toen Rika Taeymans de partnerspelen van bewegingstherapeute Veronica Sherborne koppelde aan acrobatiekunst. Al dertig jaar bewijzen deze spelen hun kracht. Voor het eerst zijn ze nu ook gebundeld. Laat je inspireren en ga aan de slag in je vrije tijd, op school of in je gezin.

Rika Taeymans richtte in 1992 de eerste Vlaamse circusschool op. Daar specialiseerde ze zich in circuseducatie als motor voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen.

Laura Van Bouchout was een van Rika's eerste leerlingen. Eerder schreven ze samen Nelsons acrobatenboek.

Nelsons
speelboek

Nelsons-Speelboek-front.jpeg

Spelend leer je je kleuter pas echt kennen. Bovendien laadt niets de batterij van kinderen zo goed op als onverdeelde aandacht en fysieke aanraking van hun mama of papa, al is het maar even! Pluk samen elk weekend één spel uit dit bladerboek en geniet van een vast momentje jij-en-ik. Zo bouw je een hechte band op met je kleuter en geef je een boost aan zijn creativiteit, motorische ontwikkeling en sociale vaardigheden.

Nelsons speelboek schotelt je 52 vijf-minuten-spelletjes voor. Goed voor een jaar lang spelplezier met je kleuter. Bovenop een schat aan nieuwe spelideeën geeft Nelson je de topfavorieten cadeau uit Nelsons acrobatenboek, Nelsons yogaboek, Nelsons dansboek en Nelsons ninjaboek. Met talloze kansen om broers, zussen, oma’s en opa’s of vriendjes mee te laten spelen.

Buitel je kleuter door de lucht. Onderwerp hem aan een genadeloze kriebelkusjesaanval. Bestuur elkaar al dansend met een afstandsbediening. Of trakteer hem voor het slapen op een tropische massage. Dit wordt het leukste jaar ooit!

Deze uitgave biedt 52 vijf-minuten spelletjes om met kleuters te doen: zo ontwikkelt hij/zij zich spelenderwijs op sociaal, motorisch en creatief gebied én beleef je samen plezier. Er zijn opties voor een of twee volwassenen met een of twee kleuters, twee kleuters samen, een groepje kinderen of een kind vanaf 10 jaar en een kleuter.

Voorafgegaan door enkele pagina’s uitleg over het belang van gezien worden en lichaamscontact hebben, speeltips, muzieksuggesties en uitleg van de symbolen, volgt er per pagina één spel met duidelijke stapsgewijze instructies in tekst en beeld. Een grote, gekleurde illustratie biedt de mogelijkheid de kleuter zelf een spel te laten uitzoeken.

Het boek met een kartonnen omslag en dunkartonnen geplastificeerde bladzijden is stevig uitgevoerd met een grote spiraalband en kan dubbel geklapt worden bij het spel naar keuze (boek kwartslag draaien). Zo heb je een soort kalender die je kunt neerzetten, met elke week een ander spel.

De uitgave bevat twintig nieuwe activiteiten en verder succesnummers uit vier eerdere uitgaven uit de Nelsonreeks, waaronder ‘Hey baby kalender : met 52 speel- en knuffeltips’* (2018).

Om samen te gebruiken met kleuters vanaf ca. 4 jaar.

Hey baby

HeyBaby-front.jpeg

Hey Baby vertrekt vanuit de Sherborne bewegingspedagogiek.

Het staat vol bewegingsspelletjes en knuffeltips die stuk voor stuk zijn uitgetest door Monique Melotte. Monique is al jaren lid van de Sherborne Vereniging in België en geeft cursussen en workshops.

De Hey Baby kalender geeft je elke week weer inspiratie om samen te bewegen.

De kalender kreeg inmiddels ook al twee vervolgedities: Hey Baby 2 (voor peuters van 1-2 jaar) en Hey Baby 3 (voor kleuters van 2-3 jaar).

Untitled_Artwork 24.png
Untitled_Artwork 25.png

Nelsons
acrobatenboek

nelsonsacrobatenboek01.jpeg

Nelsons acrobatenboek brengt circomotoriek naar woonkamers in Vlaanderen en Nederland.

Misschien heb je ze al in actie gezien, de honderden kleuters die elk weekend de Vlaamse circusateliers binnenstormen aan de hand van een ouder. Trots klimmen ze op mama’s schouders, gierend draaien ze salto’s rond papa’s handen. En geconcentreerd oefenen ze op kracht, evenwicht en samenwerking in fantasiespelletjes. Mooier dan dit wordt circuspedagogie niet.
 

20 kaarsjes en een boek
 

De les circomotoriek blaast dit jaar maar liefst 20kaarsjes uit. In de jaren 80 ontworpen door Rika Taeymans, ontpopte deze mix van acrobatie en bewegingspedagogie zich tot een begrip in de Vlaamse circuseducatie.En goed nieuws:voortaan kunnen gezinnen ook thuis aan de slag met de oefeningen. Op vraag van uitgeverij Davidsfonds goot Rika Taeymans haar ervaring in een eerste acrobatieboekje voor kleuters.

Nelsons acrobatenboek bundelt 24 acrobatische spelletjes in gezinsverpakking. Van eenvoudige oefenspelletjes tot echte kunstjes. Van simpel naar spectaculair, maar altijd veilig en voor iedereen haalbaar. Taeymans: ‘In ons drukke leven komt het er niet altijd van om fysiek met onze kinderen te spelen. Lichamelijk contact is voor hen nochtans even belangrijk als de lucht die ze inademen. Samen spelen doet wonderen voor de ontwikkeling van kinderen en voor de relatie met hun ouders. Nelsons acrobatenboek wil een handvat zijn om de ouder-kindband te verdiepen via motorisch uitdagende spelletjes.’

 

Kunstjes onder de kerstboom
 

De 5-jarige Nelson wil met kerst graag een acrobatennummertje tonen aan zijn familie. Met de hulp van het hele gezin traint hij zijn spieren en evenwicht en stap voor stap leert hij echte kunstjes. In korte verhaaltjes en leuke prenten neemt Nelson de lezer bij de hand langs piramides en salto’s. Zelfs oma doet mee en konijn komt bovenop de hoogste piramide.

De acrobatie in het boek komt rechtstreeks uit het circus, de oefenspelletjes uit de bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne. Taeymans: ‘Toen ik in 1982 als vrije student movement education studeerde bij Sherborne in Engeland had ik nooit gedacht dat haar werk zo een invloed op mijn persoonlijk en professioneel leven zou hebben. Ik bracht haar filosofie en werkwijze mee naar België en ben er na al die tijd nog even enthousiast en opgetogen over. Even later leerde ik in Londen de pedagogische krachten van het circus kennen. De combinatie van beide passies leidde tot de les circomotoriek. Via de motorische spelletjes worden daarin op een speelse manier vaardigheden aangeleerd die nodig zijn om de acrobatische trucjes veilig en zonder angst uit te voeren. Naast fysieke vaardigheden en lichaamsbewustzijn geven de oefeningen ook handvatten om ook emotioneel sterker te worden door middel van relatiespelletjes.’

(Psycho)
motorische begeleiding bij kinderen

psychomotorischebegeleidingv3_3.gif

De visie op psychomotorische begeleiding bij kinderen is de voorbije tien jaar aanzienlijk geëvolueerd. Taakgerichte interventies zijn duidelijk op de voorgrond getreden en Evidence Based Therapy is ook binnen de psychomotoriek niet meer weg te denken. Dit boek baseert zich hier duidelijk op en vertrekt vanuit het handelingsgericht onderzoek bij het opstellen van het klinische beeld. Op deze manier kunnen de therapeutische doelen bepaald worden waarbij ook het ICF-kader (International Classification of Functioning) een belangrijke rol speelt. Het voorstellen van een casus helpt om dit te concretiseren.

Naast een korte theoretische duiding is het boek vooral praktisch opgebouwd door het bundelen van jarenlange ervaring van de auteurs. Het is een verzameling van oefeningen om de grove motoriek, fijne motoriek en visuomotoriek in de grote en kleine ruimte te stimuleren. Er wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt in het dagelijkse leven, kunt aanleren. Een lat kunnen hanteren in de meetkundeles of leren fietsen zijn hiervan slechts enkele voorbeelden.

Dit boek richt zich in de eerste plaats tot pediatrische kinesitherapeuten en ergotherapeuten maar ook (sport)leerkrachten uit het kleuter- en basisonderwijs, zorgcoördinatoren, opvoeders en logopedisten zullen zeker ideeën opdoen om met hun kinderen aan de slag te gaan.