Certificaten
Na deelname aan een vorming, krijg je een certificaat. Om dat certificaat te verkrijgen, moet je aan een aantal competenties voldoen.
Houder van het certificaat 'basiscursus Sherborne' (level 1 en 2)
De Sherborne-begeleider:
-
beschikt over de basiskennis en -inzichten omtrent de Sherborne bewegingspedagogiek (biografische elementen van Veronica Sherborne en Rudolf Laban, de filosofie achter de methode, de basispijlers).
-
is in staat om deze kennis en inzichten te integreren in de eigen praktijk.
-
is in staat om doelgroepspecifieke Sherborne-bewegingssessies op te zetten in de eigen werksituatie.
-
is in staat om verschillende begeleidingsstijlen te hanteren om veiligheid te verhogen en creativiteit te stimuleren in de verschillende bewegingssituaties.
-
is in staat om het eigen lichaam in te zetten als instrument om ontwikkelingsprocessen te stimuleren.
-
bezit een positieve grondhouding met betrekking tot de mogelijkheden en toekomstkansen van de deelnemers.
-
weet de eigenheid van het individu en de diversiteit in de groep te waarderen als uitdaging voor het zoeken naar aanpassingen en als meerwaarde voor het leerproces van de deelnemer(s).
-
kan door observatie en een sensitief-responsieve houding interventies gericht afstemmen op de noden, de mogelijkheden en de beperkingen van de deelnemer(s).
-
kan actief op zoek gaan naar alternatieven die de interactiemogelijkheden en de creativiteit van de deelnemer in bewegingssituaties bevorderen.
-
kan in overleg met andere begeleiders het eigen handelen bevragen en bijsturen.
International Course leader
Kennis en inzichten
-
Grondig kennen en begrijpen van de theorie, filosofie en historiek van de Sherborne bewegingspedagogiek.
-
Weten welke de minimale inhouden zijn die tijdens een basiscursus aan bod dienen te komen.
-
Notie hebben van de verschillende doelgroepen (en hun specifieke zorgvragen) waarbij de deelnemers werkzaam zijn.
-
Notie hebben van de specificiteit van volwassenvorming.
Vaardigheden
-
Organiseren van een basiscursus; o.a. deelnemers aantrekken, informeren en documenteren, zorgen voor gepaste infrastructuur en materiaal, beheren van financies en administratie, …
-
Een evenwichtige planning opstellen om de beoogde doelen te realiseren.
-
Een gepaste methodische aanpak hanteren met o.a. aandacht voor gevarieerde werkvormen en groeperingswijzen en voor de balans tussen actief beleven, informeren en reflecteren.
-
Strategieën inzetten die de communicatie en interactie tussen de deelnemers bevorderen.
-
De groepsdynamiek gebruiken en versterken als leerbevorderende factor voor alle deelnemers.
-
Strategieën inzetten die de vertaalslag naar de eigen specifieke doelgroep van elke deelnemer ondersteunen.
-
Flexibel inspelen op individuele noden of op die van de groep, met betrekking tot inhoudelijke verdieping of verbreding, zonder hierbij de vooropgestelde doelen uit het oog te verliezen.
-
Observeren van leerprocessen van deelnemers en gepaste feedback geven die gericht is op het leren.
-
Evaluatiecriteria hanteren in functie van een eindbeoordeling.
Attitudes
-
Beschikken over een begeesterende en inspirerende grondhouding t.a.v. de Sherborne bewegingspedagogiek.
-
Loyaal zijn t.a.v. de afgesproken inhouden, doelstellingen en voorwaarden voor een basiscursus Sherborne.- Model zijn in bewegingsgedrag: het eigen lichaam inzetten als instrument om ontwikkelingsprocessen te stimuleren.
-
Voldoende sensitief zijn om dynamieken en specifieke noden van deelnemers te onderkennen.
-
Over een leerbevorderende, responsieve begeleidingsstijl beschikken t.a.v. individuele deelnemers.
-
Waardering opbrengen voor de diversiteit in de deelnemersgroep, als uitdaging voor het zoeken naar aanpassingen en als meerwaarde voor het leerproces van elkeen.
-
Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen met betrekking tot de begeleiding van Sherbornecursussen.
-
Bereid zijn zich voortdurend te informeren en bij te scholen met betrekking tot de begeleiding van Sherbornecursussen.